www.plejaderna.se

Åter till plejaderna.se      Åter till Fiskesidan

Fröja 2012
Årets fiske kan sammanfattas med 2 dagar kanonfiske, två dagar sämre fiske och en dag utan fiske. Jag tror mig kunna prata för alla medverkande i denna bedömning.

Fredag 27/7
Så hade då tiden för avresa till årets Fröjavecka äntligen infunnit sig.
I år är vi ett utökat och något förändrat team: De erfarna, dvs fd Struten, Lubbe och Mäskar'n (författaren), ska tillsammans med 3 havsfiskenoviser (Lill-lubbe, Dubbel-lubbe samt Datorn) prova på lyckan denna den årliga Norge-veckan.
Hurtiggutten kunde inte deltaga i år då han öppnade affär.

Vi kom iväg från skribenten vid ca 08.30 och nådde målet runt 19.00. Lite märkligt att resan tar längre tid för varje år trots att det i Norge byggs tunnlar som aldrig förr. Restiden borde bli kortare. Nåja.
Mellan avresa och mål blev det stopp i Sveg (godis och korv), Funäsdalen (mer godis, bensin), Melhus/Hövdingen (lunch/middag) och däremellan några snabba bensträckare.

I år har vi den nya och lite större stugan. Det behövdes eftersom vi var fler i år. Eller var det tvärt om kanske; den större stugan krävde att vi var fler?
När vi valt härbärge och packat ur bil och släpvagn så börjas det med att ställa iordning utrustningen. Rullar monteras, det knyts upphängartackel och allt görs klart för första fiskedagen.
Under fixetiden går tankarna till de stora och rara fiskarna som ska landas under veckan.
Lite drömmar innan läggdags.

Lördag 28/7
Vi blev väckta av klockan klockan 06.00. Det är ju så att i sängen nappar det ju inte så vi ville komma ut och prova.
Frukost, persedelsysslor och embarkering i båtarna var avklart vid pass 07.30. Nu var det dags att blöta pirkarna för första gången denna resa. Och för första gången för vissa.
Vi hade hört av värdarna att det var bra makrillfiske och gissa om den hörsägen var sann.

Uppskattningsvis landades ca 350 makrill. Eftersom vi inte räknade dom så finns det flera uppgifter om antalet men jag tar mig friheten att tro att mina uppgifter stämmer någorlunda väl med de faktiska omständigheterna.

Efter lunch så åkte vi åter ut och doppade pirkarna ovanför några olika grundtoppar. I stort sett överallt stod det fisk som vi kort därpå landade. Bl.a. embarkerades långa på 8 kg (Lill-lubbe, personbästa), sej på 10 kg (Dubbel-lubbe, personbästa), kummel på 7.2 kg (f.d. Struten, torde vara personbästa), torsk, uer, bleka, sill, bergtorsk, kolmule, och lusuer. Samtliga, färutom lusuern, höll god vikt skall tilläggas.

Vädret var det bästa tänkbara; i stort vindstilla, mulet men inget regn, temperaturen runt 15 °C. Det kan inte bli bättre. Jo en sak; min GPS förde oss ca. 80 meter västnordväst om den önskade positionen. Jag vet inte riktigt hur, men jag måste på något sätt ha sjabblat när jag laddade ner koordinaterna. Skärpning skeppar'n.
Till middag serverades det stekt makrill och till det nubbe och mjölk. Sjöng vackert gjorde vi också som seden bjuder. Tack kocken och skål!

Söndag 29/7
Samma uppstigningstid denna den andra dagen.
Ett öga på vädret skvallrar om en del blåst och en svart sky. När dessutom f.d. Struten hade lite morgonfrossa och var nödd till en stunds vila passade vi alla på att avvakta utvecklingen. Både beträffande f.d. Struten och vädret.
Till slut kom vi så i alla fall iväg.
På eget initiativ togs beslut om att åka ut till Finnen. Finnen brukar leverera. Och finnen levererade.
Tyvärr hann det bara levereras två fina torskar, en halvfin sej och en bleka allt som allo.
Förklaring ligger i att ett par av veteranerna fick lite känning i sina magar p.g.a. sjön. Bl.a. mäskades det från den som tidigare aldrig visat tecken på sjösjuka. Och Lubbe blev lite avmattad även han.
Mot den bakgrunden blev det bestämt att vända tillbaks till kaj igen för rast och vila.
Och på land levereras det ju inte.

Ibland är sjön så krabb att den sköljer över!

Rast och vila var avklart vid 16-tiden varvid vi åkte ut igen för att prova.
Vi gick inte tillbaks till Finnen utan provade istället på lite närmare håll. Tyvärr landades just ingen fisk; så är det ibland.
Eller om jag rannsakar mitt minne så är det rätt ofta så; ingen fisk efter lunch.
Till middag denna dag blev det lite hipp som happ men fisk fick vi i alla fall. Och nubbe. Hipp-som-happ-skål kocken!

Som förberedelse till kommande dags middag röktes det makrill - två späckade lager i röken.

Måndag 30/7
Den här morgonen tog vi sovmorgon och klev inte upp förrän 07.00.
Efter frukost och andra behov kom vi så iväg ganska precis 08.30. Planen var att åka till vårt kummelställe men dessa planer stötte på patrull av moder natur. Det blåste en del vilket gör att vi inte kan gå så fort.
Och när det dessutom regnar så blev beslutet att skjuta fram kummelfisket till kommande dag någorlunda lätt. Istället provar vi att finna fisken strax norr om Fröja. Men ack, vi har inte lyckan på vår sida så när flytovarallerna börjar ta in vatten så beger vi oss in igen. Och då är inte klockan mer än halv två!
Det blir inget mer fiske denna dag. Istället blir det en tidig middag. Men det blev inte rökt makrill.
Istället står Lill-lubbe för recept och matlagning. Det blir tärnad fisk, skivad kokt potatis, purjolök, sweet chili philadelphia, salt och peppar. Allt inslaget i folie och tillagat över glödande kol.
Det ni alla fiskälskare. Hur gott som helst.

Skam om man inte fick sig en förrätt någon gång.

Sakers natur kan inte bli bättre.
Som traditionen bjuder så blev det blev lite skönsång till nubben även denna dag. Skål och tack kockarna!

Tisdag 31/7
Under måndagskvällen hade vi bestämt att vi skulle ut till kummelstället denna dag istället och eftersom det är en bra bit ut så bestämde vi oss för att kliva upp i tid. Och i tid blev det. Arla otta närmare bestämt. 04.30 för att förtydliga.
Väl ute vid vårt ställe kan vi efter bara någon timme konstatera att detta inte kommer att bli en dag likt den vi hade förra året. Vi får i alla fall en kummel, några torsk, en knot, en kolja, en lerskädda, lubb så klart, och några blekor och långor. Och lubb.
På återvägen fann vi på en bättre plats som gav torsk och lite annat. Fin torsk på 10kg och 7.5kg (Datorn), en liten hälle på 4kg (Datorn, personbästa), ett par kummel, lubb, lubb, lubb, lubb och mera lubb. Lill-Lubbe klev fram stort denna dag.

Makrill fanns i massor men det fiskade vi inte efter utan den togs bara när det behövdes nytt agn.
Middagen blev en blandning av olika fiskar, bla serverades knot och lerskädda. Ja, och så nubben och de ljuva stämmorna förstås.
Skål alla!

Onsdag 1/8
Jag tror att tisdagens tidiga uppgång tog musten ur somliga. Vi var några som kom upp i skaplig tid medan andra vägrade kliva upp och kom sömndruckna ur sina kojer först vid 9-tiden!
Som sagts förut, inte f-n nappar det när man ligger i sängen. Än mindre om man vrångsover.
Men vi som var uppe höll oss för goda för att väcka sjusovarna. Detta mot bakrund av att det blåste kuling utanför stugdörren.
När det nu inte mojnat ett dyft efter ytterligare halvannan timme bestämde vi oss att åka på shop- och sightseeing istället. Att åka till den loakla affären i Nordskag och titta på fiskegrejor är litet av en höjdpunkt (tycker jag) men tyvärr har utbudet av fiskegrejor blivit magrare och magrare och är nu ganska magert så höjdpunkten blir inte riktigt någon höjdpunkt längre.
Synd.

Vi besöker även Gurvikdal, Stabben Fort och tar oss en titt på monumentet
till minne av de 140 fiskare som omkom i Titranolyckan 1899

Efter utflykten och någon timmes slappande framför os-teven så börjar fiskeivern att sätta in.
Till slut tog den ett rejält grepp om några av oss och vi tog därför beslut om att göra ett försök. Det färska besöket till monumentet och fortfarande kuling till trots.
Väl ute tog ett nytt beslut att återvända. Fegt kan några tänka. Ansvarsfullt vill jag hävda.
Säkerheten står i främsta ledet och moder natur leker man inte med hur som helst som sagt. Vi fick i alla fall slängt renset från tisdagens fiske.

Till middag blev det fisk. Och nubbe till den. Och sjöng gjorde vi också. Kanske inte alla men väl veteranerna och någon till.

Torsdag 2/8
Vi kliver upp 06.30 utan knussel. Det är bestämt att vi ska gå ut på tur med fiskebåten Titran och dess skeppare Viggo.
Kosan styrs till området ute vid Örnklakken. Där har vi varit förr och ibland fått bra och ibland uselt.
Vad som skulle vänta oss denna dag hade vi ingen som helst aning om. Förhoppningar hade vi dock. Och om man nu skulle få för sig att summera alla de förhoppningar som fanns så överträffades de ändå med bred marginal.
Vi får ett otroligt fiske. Torsk på torsk på torsk och sej kommer upp. Fina torskar och fina sejar. Finfina.

Resultatet av denna magnifika fiskedag lyder;
torsk 17kg (personbästa Mäskar'n), torsk 14kg (pesonbästa Lubbe), torsk 14kg (personbästa Dubbel-lubbe), massor av torsk runt 10 kg, sej 13kg (personbästa Dubbel-lubbe), bleka 7kg (personbästa Dubbel-Lubbe), långa 10kg (pesonbästa Lill-lubbe).

Förmodligen sattes ytterligare personbästa som jag tappade bort i virrelvallan av alla stora fiskar.
Vilken fiskedag.
Ja, den var faktiskt så lyckad att skepparen bestämde att vi skulle byta position och prova ett annat ställe. Han tyckte sannolikt att vi fått nog helt enkelt.

Under rensningen kommer nyfikna och tittar. Mest nyfiken är Tröndelags turistchef som intervjuar oss om fisket och varför vi är just på Fröja. Jojo, vilken timing!

Till middag blev det fisk, nubbe och sjönsång (jodå, det stavas så). Skål denna den sista fiskedagen för denna vecka!
Vilken final.

Fredag 3/8
Ja vad mer kan sägas.
Vi kom iväg 08.54, stannade till i Orkanger och köpte morrpölse, åt inte middag i Funäsdalen utan i Hede och landade hos skribenten vid pass 1900. Övriga hade ytterligare en stund kvar till sina respektive positioner.
Efter en så lång resa så är det inte alltid att skärpan är på topp. Det blev jag varse när jag upptäckte att all fiskeutrustning var på plats men INTE packningen. Den låg kvar i släpvagnen den.
Nästa år åker vi igen. Då blir vi två team. Upplagt för sjöslag mellan veteraner och nybörjare?