www.plejaderna.se

Åter till plejaderna.se      Åter till Fiskesidan

Fröja 2010

Årets fiskevecka präglades av ett gott fiske. Det började så bra att alla kunde hålla sig lugna och trygga i förvissningen om att vi inte skulle behöva nöta för att få fisk med hem.

Inga rekord sattes men det sker ju inte alltid heller. Om man inte är storfiskare och fiskeguru förstås.

Men förresten, vi fick en ny art och då blir det ju per automatik nytt rekord. Vem som satte rekordet torde lätt inses med denna kommentaren.

Vi fick makrill, massor med makrill, långa, sej, torsk, uer (kungsfisk), kummel (den nya arten att lägga till loggboken), lubb (truism), kolja och vitling.

Nå, inte illa, eller hur?

Fredag 30/7

Som vanligt så tar det i stort sett hela dagen att ta sig hemifrån och ut till Titran. I år hade jag, Mäskar'n, dock en lite kortare resa eftersom jag klev på som sista person i teamet denna gång. Starten för ”Struten”, som har längst resa, skedde enligt uppgift 06.15 men för mig blev det först vid 08.30. Sovmorgon m.a.o.

På vägen ut brukar vi stanna till i Melhus för att äta på restaurang Hövdingen. Så även i år. Ett trevlig avbräck i resan och besöker man samma ställe år från år så slipper man dessutom obehagliga överraskningar.

Jag vet inte var det var i år men vi kom inte fram förrän vid 19-tiden. Det gick alltså långsammare i år än förr. Och det utan tidsödande genvägar! Kan det vara kunskapen om de norska fortkörningsböterna månne?

Väl framme riggade vi både båt och utrustning. I år blev det ingen liten provtur, vi kan det här nu så det behövs inte (sic!).

Lördag 31/7

Vi vaknar 05.30 bara för att kliva upp och krypa tillbaks till kojs igen. Det blåser styv kuling från väst och då är det bara övermod eller dumhet att ge sig ut på havet.

Västlig vind är det sämsta tänkbara. Då finns det ingenstans där det är lä och eftersom Titran ligger på Fröjas västligaste utkant så kommer hela havet in och möter oss och det mötet är inte alltid så angenämt.

Klockan går och vi tycker nog att det ser ut att ha lugnat sig lite. Nu står inte vimplarna rätt ut hela tiden, dom nickar till lite ibland.

Ju mer klockan blir desto mer tycker vi att det mojnar och desto modigare känner vi oss och till slut kan vi inte hålla emot fiskesuget längre.

Vi åker ut.

För att inte testa vädrets krafter och nyckfullhet alltför mycket så åker vi bara ut till mynningen där vik möter hav.

Vi söker med ekolodet och hittar till slut ett litet stim som jag bedömer kan vara makrill. Vi släpper ner och får napp. Jodå, det är makrill i farten, det går inte att ta miste på. När de första fiskarna sätter sig på häcklet och man känner vibrationerna då vet man att det är makrill.

Efter en timmes fiske har vi mycket fisk. Drygt 100 räknar vi till när vi kommit iland. Och majoriteten har fin storlek, upp till 7 hg. Så ska det vara.

Vi rensar och gör fina paket som vi lägger i frysen.

Eftersom det fortsätter att blåsa bestämmer vi oss för att laga mat, äta och vänta in ett väderomslag.

Maten, som Struten står för, består naturligtvis av makrill. Och till den purjolök och kokt potatis. Utsökt. Hälsa kocken.

Med tiden lägger sig vinden mer och mer och nu är det lugnt på havet. Vi beger oss ut igen, den här gången lite längre ut, till Finnen.

Tyvärr verkar det som om Finnen inte hyser någon fisk just idag så det blir inte mycket mer fångst denna, den första, fiskedagen.

Söndag 1/8

Idag har vi bokat turbåt. Vi ska ut med Titrans skeppare Viggo. Klockan 08.00 styrs färden mot Örnklakken.

Rorbugranne Jarl med team är också med på båten.

Örnklacken är känd för sitt fina torsk-, sej- och långafiske. Fast inte idag. Förutom för Struten. Jodå, det blir några torskar och några långor och någon sej men inte av någon kaliber och inte i några stora horder heller. Förutom för Struten som sagt. Han skickar ner pirken, rycker tre gånger och sen smäller det. Inte en gång, inte två gånger, men hela tiden. Jag tappar lusten att räkna hur många han får.

För Jarl och team går det också bra. Dom formligen håvar upp den ena fina fisken efter den andra, precis som Struten. Jag brukar inte vara missunnsam men nu frestar det på. För övrigt kallar jag inte det där för fiske utan för proviantering och det ägnar jag mig normalt inte åt.

I sammanhanget berättar skepparen att man ska ha blå, vit eller röd gummimakk men inte blå eller gul. Typiskt.

Efter Örnklakken åker vi till en ny position där det ska finnas kummel. Och det gör det. Inte så mycket och inte så stora men det kommer upp tre stycken. Det riktigt roliga med kummelfångsten är att det är första gången någonsin vi får kummel på kroken. Aldrig tidigare har vi lyckats med den bedriften.

Glömde jag att nämna att Hurtiggutten inte fick någon Kummel? Men å andra sidan hävdar han att han fått flest hälleflundror

så lika för lika då!

Till middag äter vi en utsökt kokt torsk med kokt potatis och äggsås. Struten är kock. Hälsa kocken.

Till snapsen sjunger vi om kummeln förstås.

Måndag 2/8

Det blåser hårt men vi bestämmer att vi ska gå ut. Vi är ju inga landkrabbor heller!

Fast med facit i hand så bestämmer vi oss för att vända om. På väg in gör vi ett tamt försök och fångar ett 30-tal makrill.

Istället för fiske blir det en blandad landbaserad exkursion resten av dagen.

Vi börjar med ett glasstopp i Nordskaug och fortsätter därefter till färjeläget vid Dyröy.

Vi ser mycket fågel, olika arter, bl.a. mås och örn. Det var säkert någon eller några andra arter också men det var inte fisk.

Efter Dyröy ställer vi kosan till Stabben. Här var tyskarna och regerade under andra världskriget. Kvar lämnades en del bunkrar och annat. Idag är platsen ett krigsminne.

Till middag bjuder Struten på långa i tomatcremefraiche och kokt potatis. En klassiker vid det här laget. Gott kocken.

Till snapsen sjunger vi om långan så klart.

Tisdag 3/8

Förtöjningen lossas runt 07.30. Vi åker från position till position och letar och letar. Till slut ger det visst resultat. Ett antal fina torskar klipper på ganska direkt men sen blir det tyvärr lite väl lugnt igen. Men skam den som ger sig.

När dagen möter eftermiddag bjuder fisket dock på några riktigt fina hugg. Tyvärr har vår annars så alerta inställning blivit lite naggad i kanten så huggen blir mer som väckarklockor. Behöver jag tillägga att vi inte  lyckades kroka någon fisk från dessa hugg. Slarvigt så det förslår. Det blev i alla fall några långor och ett par smålubb.

På väg in rycks vi dock ur vårt småslumrande. Makrillstim! Oj vad det darrar i spötopparna. 5 upphängare på häcklet ger 5 fiskar. Nästan garanterat. Nästan varje gång.

När makrillen är på det humöret så smittar det av sig. Nu tävlade vi om att skina ikapp med solen och jag tror att vi vann! I alla händelser

vann vi mot makrillen. På en försumbar tidsperiod fyller vi en balja makrill vilket innebär runt 100 stycken. Repris från lördagen!

För den som inte fiskade efter makrill blev det istället en stor lubb. Grattis!

Vi brukar gå i en trång kanal där det vid lågvatten är grunt, så grunt att man måste lyfta motorn så högt det bara går för att den inte ska

visp runt med propellerbladen i stenbotten. Vid vår inresa var det lågvatten, riktigt lågvatten. Ebb.

När vi kommer där det är som smalast och grundast skriker Hurtiggutten allt han orkar; hupp, hupp, hupp! I samma ögonblick hinner jag

tänka att nu smäller det.

Men det gör det inte. Verkligheten är en annan. Det är ingen fara för maskin och person. Han har sett en fågel som han vill göra oss övriga uppmärksam på. Precis när man är som mest spänd!

Ibland prövas skepparen.

Till middag, som f.ö. Struten står för, så bjuds det på stekt torsk och stekt potatis. Tack kocken.

Till snapsen sjunger vi om både torsk och makrill.

Onsdag 4/8

Det blåser hårt från öst. När det blåser från öst kan man fiska någorlunda lugnt på västsidan in mot Hitra.

Problemet med västsidan är att det är väldigt dåligt fiske där. Om sillen kommer in kan det bli bra men annars är det makrillen, och naturligtvis lubben, som man får förlita sig till. Och fiske efter makrill hade vi lagt ner eftersom vi redan fått så mycket.

Så resultatet blev, för de som fiskade, lubb. Själv betraktade jag det hela som en utflykt för att få lite frisk luft.

Till middagen, som f.ö. Struten åter står för, serveras vitling, falukorv, kokt och stekt potatis och kokt ägg. En ovanlig blandning som jag kan tänka mig att äta fler gånger. Fantasifullt och gott. Mina hälsningar till kocken.

Till snapsen sjunger vi om vitlingen.

Torsdag 5/8

Vi bestämde redan föregående dag att försöka hitta tillbaka till kummelstället. Jarl och team gör oss sällskap. Att vara två båtar inger en viss trygghet eftersom det är långt att gå och vad som helst kan  hända med båt eller motor. Väl framme så blir vi inte besvikna. Vi får både kummel  (9 st varav den största på 4.2 kg, ego), kolja (4 st varav den största på 3.8 kg, fångad av Lubbe), torsk, sej, vitling och så förstås lubb. Alla fiskar är av fin kaliber även om det inte är några megastora.

Det är inte helt lugnt på sjön denna dag så man är tvungen att gå försiktigt mot vågorna när man gör ”omtag” på driften. Lite oturligt kommer det plötsligt en brytvåg som slår in över relingen så Struten får vatten på sig. Ute på havet!

Till middag, som f.ö. Struten står för i samarbete med ego, bjuds det på rökt makrill, skagenröra och kokt potatis. Utsökt. Assisterande kocken hälsar.

Någon nubbe blev det inte, denna, den sista fiskedagen.

Fredag 6/8

Så var vår fiskevecka över. Vi packar, grovstädar, fördelar fisken och styr kosan åter mot Sverige.

En veckas fiske går fort, alldeles för fort. Samtidigt är det fullt tillräckligt. Ett härligt förhållande.

I Orkanger stannar vi till och köper Morrpölse. Har ni inte smakat på Morrpölse förr så gör det, det är mycket och god smak på den korven!

Nästa år ska vi ta dom stora fiskarna.

Skitt fiske.

PS Hade vi fått en fisk till hade vi måst ge den till katterna. Vi fyllde kvoten exakt.

PS2 Jarl norpade den nya lägenheten till nästa år. Inte snällt. Vi ska dock försöka boka upp alla båtar istället, som revansch.